Hulp in de huishouding
Verandering in huishoudelijke hulp
Vanaf 2026 verandert de manier waarop huishoudelijke hulp wordt geregeld. Voorheen konden inwoners zelf contact opnemen met een aanbieder via de ‘algemene voorziening’. Vanaf 2026 gaat dat anders: Buurtplein bekijkt samen met jou welke hulp je nodig hebt. Deze nieuwe manier van werken heet een maatwerkvoorziening.
Buurtplein neemt zelf contact met jou op als je huishoudelijk hulp hebt via de algemene voorziening.
In 2026 blijft alles zoals het is voor inwoners die nu hulp ontvangen via de algemene voorziening. In de loop van het jaar neemt Buurtplein contact op om samen te bekijken wat nodig is in jouw situatie. Vanaf 2027 kan het zijn dat je meer of minder hulp ontvangt dan je gewend bent.
Voor inwoners die nu al huishoudelijke hulp krijgen via een maatwerkvoorziening verandert er niets.
Wil je meer weten over deze verandering?
Kijk dan op de website van de gemeente Doetinchem voor meer informatie en de meest gestelde vragen.
Maatwerkvoorziening 'hulp bij het huishouden'
Door ziekte, een beperking of ouderdom kan het lastiger worden om het huishouden te doen. Misschien kun je hulp krijgen van iemand in uw omgeving, een partner, familielid of buur. Als dat niet (meer) lukt, dan kun je in aanmerking komen voor huishoudelijke hulp via de gemeente.
Buurtplein komt bij je langs om te bespreken wat je zelf kunt doen en waar je hulp bij nodig hebt. Op basis van dit gesprek wordt bepaald of je recht heeft op ondersteuning en hoeveel hulp u krijgt.
Maatwerkvoorziening aanvragen?
Je kunt een maatwerkvoorziening aanvragen door jet invullen van het contactformulier.
Vragen of meer informatie?
Heb je vragen over je eigen situatie of wil je huishoudelijke hulp aanvragen?
Neem gerust contact met ons op. Dit kan door:
- het invullen van het contactformulier. Wij nemen dan contact met je op.
- te bellen naar (0314) 34 19 19.
- langs te komen op één van onze wijkcentra.
