Cliëntondersteuning, Onafhankelijk en gratis

Heb je vragen op het gebied van zorg, welzijn, werk, wonen of onderwijs? Om een oplossing te vinden die in jouw situatie past, kun je een beroep doen op onafhankelijke cliëntondersteuning.

Cliëntondersteuning bestaat uit informatie, advies en algemene ondersteuning. Denk hierbij aan ondersteuning bij gesprekken wanneer je hulp hebt aangevraagd, bij vraagstukken rondom participatie of bij een doorverwijzing voor hulp of begeleiding.

Cliëntondersteuning is onafhankelijk en gratis. Cliëntondersteuning en bezwaar en beroep wordt in de gemeente Doetinchem geboden door verschillende partijen. Je leest hieronder welke dat zijn.

Onafhankelijke cliëntondersteuning Algemeen door MEE

Vind je het prettig als iemand met je meegaat naar een gesprek met bijvoorbeeld de gemeente, buurtcoach of zorgaanbieder? Lijkt het je fijn dat er iemand met je meedenkt of helpt alles op een rijtje te zetten? Als inwoner van de gemeente Doetinchem kun je gratis onafhankelijke cliëntondersteuning krijgen van MEE Oost. Ook kan er ondersteuning plaats vinden bij beroep en bezwaar.

Kijk voor meer informatie over MEE Oost op de website of neem contact op via het telefoonnummer: 0314 - 344 224 of e-mailadres: info@mee-oost.nl

Onafhankelijke vertrouwenspersoon in de Jeugdzorg door AKJ

Het AKJ richt zich vooral op ouders en jongeren en hun relatie met specialistische zorgaanbieders (maatwerk) en de jeugdbescherming en jeugdreclassering. De vertrouwenspersoon wordt meestal pas benaderd als er al hulp is en daar vragen, problemen of klachten over ontstaan. Het AKJ ondersteunt je bij het bespreekbaar maken daarvan en om helderheid in de kwestie te krijgen.

Kijk voor meer informatie over AKJ op de website of neem contact op via het telefoonnummer: 088 555 1000 of het e-mailadres: info@akj.nl

Cliëntondersteuning door Sociaal raadslieden bij Buurtplein

Sociaal Raadsliedenwerk is een dienst van Buurtplein. We bieden ondersteuning bij bezwaar over o.a. werk en inkomen, bijzondere bijstand en belastingzaken. We leggen uit hoe regels en procedures in jouw situatie worden toegepast en we bespreken welke rechten en plichten je hebt. We kunnen helpen met het schrijven van een brief, klacht of we kunnen bemiddelen in een conflict met een instantie. Als het nodig is, verwijzen we je door naar een advocaat of een andere specialist.

Klik hier voor meer informatie over Sociaal Raadslieden of kom langs tijdens een van onze spreekuren. Ook kun je bellen met 0314 – 34 19 19 of mailen naar: srw@buurtplein.nl