Een huishoudboekje (kasboek) is een overzicht waarin je kunt zien hoeveel geld je maandelijks binnen krijgt aan inkomsten en ook wat er uit gaat aan uitgaven.
Een huishoudboekje kun je op verschillende manieren maken: 

  • Je kunt je inkomsten en uitgaven opschrijven in een schrift of kladblok;
  • Je kunt gebruik maken van computer programma's zoals Excel of je kunt een online kasboek gebruiken. Hiervoor zijn online programma's beschikbaar.
  • Je kunt gebruik maken van de kasboek functie bij internetbankieren. kijk eens of jouw bank dit ook heeft.

Wat je kiest maakt niet zoveel uit het gaat er vooral om dat je een overzicht krijgt van wat je inkomsten en uitgaven zijn!

Om te leren hoe je een huishoudboekje bijhoudt, is het eenvoudigst om een papieren huishoudboekje of een gratis Excel alternatief zoals Calc van Libreoffice te gebruiken. Naast een overzicht, maakt het je meer bewust van wanneer en hoe vaak je geld uitgeeft. In de video en de stappen hieronder leggen we uit hoe je een papieren huishoudboekje kunt opstellen. Aan de rechterkant vind je een voorbeeld bestand van een papieren huishoudboekje.

Instructie video: hoe maak ik een papieren huishoudboekje

In het kort leggen we in deze video uit hoe je een papieren huishoudboekje kunt maken. Bekijk de video eerst eens en lees de stappen hieronder rustig door, mocht het dan nog niet duidelijk zijn, geen nood! Stel je vraag via de chat of neem contact op met een buurtcoach, we helpen je graag verder!

Budgetcheck

Het is ook mogelijk om een Budgetcheck aan te vragen. Je gaat dan in één of twee gesprekken met een buurtcoach orde scheppen in jouw administratie waardoor je daarna weer snel op weg bent geholpen en weer verder kunt.

Al onze ondersteuning is gratis dus wees niet bang dat hulp vragen je nog meer geld gaat kosten. Het is beter om erger te voorkomen en op tijd aan de bel te trekken.

Stap 1: wat heb je nodig?

Om te beginnen met een papieren huishoudboekje heb je een aantal dingen nodig:

  1. Een schrift met ruitjes of lijntjes
  2. Potlood of pen
  3. Liniaal
  4. Je bankafschriften

Stap 2: hoe maak ik een overzicht van mijn inkomsten?



We gaan nu beginnen met het maken van het inkomstenoverzicht. Hierboven staat een voorbeeld; jouw situatie is weer anders. Schrijf in de meest linkerkolom op om welke inkomsten het gaat. Dit is voor iedereen verschillend, maar het gaat er om dat je alle inkomsten die je steeds weer krijgt, opschrijft. Daarmee bedoelen we inkomsten die je elke week, 4 weken, per maand of elk jaar krijgt, bijvoorbeeld je huurtoeslag of inkomen/ uitkering.

Maak daarnaast nog 4 kolommen per week, 4 weken, maand en jaar. Schrijf onder de kolom waar je de inkomsten van hebt en het bedrag. Dus als je 1x per maand loon krijgt, schrijf je daar het bedrag onder. In ons voorbeeld €1234,-. Dit doe je voor alle inkomsten. Nu je alle inkomsten hebt opgeschreven moeten ze nog omgerekend worden naar de andere periodes.

Hoe reken ik uit wat het week, 4 weken, maand of jaar bedrag is?
Het maakt niet uit of je de inkomsten nu per week, 4 weken, maand of per jaar krijgt met de onderstaande tabel kun je terugrekenen naar een andere periode. Kies in de linkerkolom de periode waar je het bedrag van hebt. Kies daarna in de bovenste rij de periode waar je naar toe wilt rekenen. Bijvoorbeeld: ik wil uitrekenen hoeveel mijn maandelijkse loon (€1234,-) per week is. Ik kijk in de linkerkolom en zoek de maand op, en kijk dan onder week welke berekening daarbij hoort. In dit geval Bedrag x 12 / 52. Dit wordt dan €1234,- x 12 / (delen door) 52 = €284,77.

Doe dit voor alle kolommen en periodes, zodat je op elke plek een bedrag hebt staan. Tel vervolgens de bedragen onder elke kolom op en schrijf ze als totaal er onder. Nu heb je een overzicht van alle inkomsten die je hebt over de 4 verschillende periodes.
 

 Week4 wekenMaandJaar
Week Bedrag x 4Bedrag x 52 / 12 Bedrag x 52
4 wekenBedrag / 4  Bedrag / 4 x 52 / 12Bedrag / 4 x 52
MaandBedrag x 12 / 52 Bedrag x 12 / 52 x 4 Bedrag x 12
JaarBedrag / 52Bedrag / 52 x 4Bedrag / 12 

Waarom is het nu handig om terug te rekenen naar week, 4 weken, maand en jaar periodes?
Het geeft je een duidelijk beeld van hoeveel geld je krijgt per periode. De meeste uitzendbureaus betalen per week of 4 weken en het kan dan soms lastig zijn om te weten hoeveel geld je opzij moet zetten voor bijvoorbeeld de huur en andere vaste lasten. Door het naar maandelijkse periodes te berekenen, weet je hoeveel je per maand te besteden hebt. In de volgende stap gaan we hier verder op in, door de uitgaven op een rij te zetten.

Stap 3: hoe maak ik een overzicht van mijn uitgaven?

 

In deze stap gaan we een overzicht maken van de uitgaven die er zijn. Hierboven staat een deel van een uitgave overzicht als voorbeeld. 
De uitgaven bestaan voor de meeste mensen uit de volgende zaken:

  • Wonen
  • Telefoon, tv en internet
  • Verzekeringen
  • School
  • Vervoer
  • Abonnementen
  • Boodschappen
  • Sparen 

Schrijf in de meest linkerkolom op om welke uitgave het gaat. Dit is voor iedereen verschillend, maar het gaat er om dat je alle uitgaven opschrijft die je structureel hebt. Daarmee wordt bedoeld: de uitgaven die je elke week, 4 weken, per maand of elk jaar hebt.


Om dit te doen pak je de bankafschriften van de vorige maand er bij. Tel alle bedragen die bij één uitgave horen bij elkaar op, bijvoorbeeld boodschappen, en vul deze in op het overzicht. Controleer of je alle uitgaven hebt gehad. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de uitgaven van bankafschriften van meerdere maanden met elkaar te vergelijken. De maanden december en januari zijn vaak maanden waarin jaar uitgaven worden betaald, zoals een abonnement of verzekering.

Als je alle uitgaven hebt ingevuld, tel je de onderwerpen afzonderlijk bij elkaar op en vul je het bedrag in als subtotaal. Dit betekend voor het voorbeeld hierboven dat je de huur / hypotheek, gas / elektra, water, waterschapsbelasting en gemeentebelasting bij elkaar optelt en het bedrag bij het subtotaal invult.
Bij stap 2 (overzicht van de inkomsten) leer je hoe je omrekent van week, naar 4 weken, maand en jaar.

We hebben nu een overzicht gemaakt van de uitgaven. In de volgende stap gaan we kijken wat dit voor jou betekent.  

Stap 4: hoe weet ik of ik teveel uitgeef?

Nu we weten wat de inkomsten en uitgaven zijn, kunnen we uitrekenen of er teveel uit wordt gegeven. Dit doe je door eerst alle uitgaven bij elkaar op te tellen. In ons voorbeeld van stap 3 (Hoe maak ik een overzicht van mijn uitgaven?) tel je alle subtotalen per onderwerp bij elkaar op en reken je het om naar week, 4 weken, maand en jaar bedrag. Het totaalbedrag aan uitgaven trek je af van het totaalbedrag aan inkomsten. 

Voorbeeld:
Stel dat het totaal aan maandelijkse inkomsten € 2.345,00 is en het totaal aan maandelijkse uitgaven € 2.456,00 dan is de rekensom als volgt:

€ 2.345,00 - € 2.456,00 = - € 111,00

Dit betekent dat je per maand € 111,00 teveel uitgeeft. Wat moet je nu doen?

Tips:
Bekijk het uitgavenoverzicht nogmaals en controleer waar je mogelijk op zou kunnen bezuinigen. Leg je teveel opzij om te sparen voor een vakantie dan kun je overwegen dat minder te doen. Sparen voor kleding, vervoer, inventaris is belangrijk om te blijven doen omdat dit terugkerende uitgaven zijn. De hoogte kun je eventueel aanpassen. Bezuinigen op tv, internet, telefoon en abonnementen is vaak nog wel mogelijk.

Geef je veel uit aan boodschappen, diversen of roken? Kijk dan eens of daar nog op te bezuinigen is. Belangrijk is dat je aan het einde van de maand nog geld overhoudt.

Stap 5: waar kan ik hulp krijgen?

Teveel uitgeven is niet altijd een keuze.

Bij het verlies van werk, bij ziekte of een andere belangrijke levensgebeurtenis kan je inkomen naar beneden gaan waardoor je te weinig overhoudt. Dit is niet altijd op te lossen door te bezuinigen op andere uitgaven. 

Het maken van een huishoudboekje is nog steeds belangrijk, maar extra hulp kan dan nodig zijn.

Kom je er niet zelf uit?

Zoek dan gerust hulp bij Buurtplein, wij helpen je graag verder. Je kunt het contactformulier invullen, of je vragen stellen aan een van onze medewerkers via de chatfunctie op deze website. Je mag ook bellen (0314-341919) of een e-mail sturen naar: info@buurtplein.nl.

Het is ook mogelijk om een Budgetcheck aan te vragen. Je gaat dan in één of twee gesprekken met een buurtcoach orde scheppen in jouw administratie waardoor je daarna weer snel op weg bent geholpen en weer verder kunt.

Al onze ondersteuning is gratis dus wees niet bang dat hulp vragen je nog meer geld gaat kosten. Het is beter om erger te voorkomen en op tijd aan de bel te trekken.

Voorbeeld inkomsten- en uitgavenoverzicht